Karta projektu
Tytuł: Erasmus+ KA229 „Zwiedź moje miasto (Tour My City)”
(wrzesień 2020 – sierpień 2022)
https://twinspace.etwinning.net/125754/home
https://www.facebook.com/TourMyCity
Nr projektu: 2020-1-PL01-KA229-082322_1
Uzyskane środki: 33 756,00 Euro
Koordynator projektu: Marek Krzywicki
Szkoły partnerskie:
Istituto Comprensivo Capitano Biagio Puglisi Acate Italy
https://www.icpuglisiacate.edu.it/
3rd Primary School of Pylaia Thessaloniki Greece
http://3dim-pylaias.thess.sch.gr/site/
Colegiul Tehnic Mihail Sturdza Iasi Romania
Ozel Pendik Cozum Akademi Ortaokulu İstanbul Turkey
https://instagram.com/cozumokullaripendik?igshid=1tv2fnw834dmj
Opis projektu:
Projekt „TOUR MY CITY” to wspólna wizja pięciu europejskich szkół partnerskich, które głęboko wierzą, że dziedzictwo kulturowe jest dobrem wspólnym, które wymaga zwiększenia świadomości wśród współczesnych Europejczyków, jego ochrony, a przede wszystkim likwidacji uprzedzeń i stereotypów. Udział w takim projekcie pozwoli naszym uczniom i nauczycielom zapobiec nieporozumieniom i sytuacjom konfliktowym, które mogą wystąpić z powodu odmienności kulturowej. Projekt ten pogłębi wiedzę naszych uczniów, dzięki czemu będą mogli spojrzeć na własną kulturę i kulturę krajów partnerskich z innej perspektywy. Co więcej, działając w projekcie będą musieli sięgnąć do historii oraz (ponownie) odkryją swoje tradycje i zwyczaje, a jednocześnie otworzą się na kulturę i historię innych europejskich krajów. Znajomość własnych korzeni jest kluczowa dla poczucia przynależności do wspólnej europejskiej rodziny. Poprzez realizację projektu uczniowie we wszystkich szkołach partnerskich uzyskają zwiększony dostęp i pogłębioną edukację na temat dziedzictwa kulturowego wszystkich krajów partnerskich.
Cele:
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości kulturowej i międzykulturowej wśród uczestników we wszystkich szkołach partnerskich. Pozostałe cele:
- podniesienie poziomu świadomości międzykulturowej i poczucia tożsamości kulturowej uczestników
- zaangażowanie uczestników w międzynarodowe doświadczenia edukacyjne
- zwiększenie kompetencji cyfrowych uczniów poprzez wykorzystanie programów komputerowych i aplikacji online do tworzenia produktów projektu
- poprawa zdolności adaptacyjnych i elastyczności uczniów
- promowanie potrzeby zachowania wspólnego dziedzictwa kulturowego w ciągle zmieniającym się świecie
- próby opracowania uniwersalnych metod przekazywania wiedzy dotyczącej dziedzictwa kulturowego i jego różnorodności
W ramach projektu zaplanowano pięć mobilności:
Mobilność do Polski - Krótkoterminowe szkolenie nauczycieli – czerwiec 2021
Mobilność do Włoch - Tradycyjne historie i legendy – październik 2021
Mobilność do Grecji - Tradycyjne tańce i muzyka – marzec 2022
Mobilność do Rumunii - Tradycyjne rzemiosło i sport – maj 2022
Mobilność do Turcji - Zabytki i tradycyjna kuchnia – czerwiec 2022
Współpraca szkół partnerskich powinno zaowocować pozytywnym wpływem na poprawę jakości pracy szkół, uczniów i nauczycieli. Liczymy, że wszyscy uczestnicy po zakończeniu projektu będą w dalszym ciągu wykorzystywać zdobyte doświadczenie, będą stosować poznane dobre praktyki oraz przenosić je do własnej szkoły i życia codziennego. Promując nauczanie międzykulturowe i bogactwo kultury każdego z krajów partnerskich, poprzez różnorodne działania, które stymulują kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia, zachęcają do empatii, projekt pozwoli na opracowanie nowych metod edukacyjnych, które będą przydatne w dalszej pracy z uczniami.
Nauczyciele i zespoły zarządzające zdobędą wiedzę w zakresie zarządzania projektami Erasmus +, a partnerstwo da podstawy dla przyszłych inicjatyw współpracy między szkołami. Nie należy zapominać, że dzięki projektowi szkoły staną się jeszcze bardziej otwarte i integracyjne, zapewniając wolny dostęp do udziału w projekcie dla wszystkich uczniów. Jednym z efektów będzie lepsza komunikacja rodziców ze szkołą i ich wsparcie dla podobnych projektów edukacyjnych. W wyniku realizacji projektu wszystkie szkoły partnerskie zwiększą swoją rozpoznawalność w lokalnych społecznościach i na poziomie międzynarodowym.
Zaplanowane działania:
- Przygotowanie ankiety dotyczącej świadomości kulturowej uczniów
- Przeprowadzenie ankiety dotyczącej świadomości kulturowej uczniów
- Ogłoszenie konkursu na logo projektu
- Ogłoszenie wyników konkursu na logo projektu
- Mobilność do Polski
- Przygotowanie wspólnych formularzy ewaluacyjnych dla mobilności i działań projektowych w szkołach partnerskich
- Uczniowie przygotowują legendę lub opowieść typową dla Polski, oraz przygotowują krótkie przedstawienie na podstawie tej legendy na wyjazd do Włoch
- Konkurs plastyczny na ilustrację do legend
- Ogłoszenie wyników konkursu na ilustrację
- Mobilność do Włoch – prezentacja tradycyjnych historii i legend
- Wystawa online dla rodziców i gości (z wykorzystaniem programu Artsteps).
- Uczniowie wybierają tańce, kostiumy i piosenki na wyjazd do Grecji przy wsparciu nauczycieli
- Przeprowadzenie lekcji interdyscyplinarnych w szkołach partnerskich (kultura i historia)
- Przygotowanie krótkiego spektaklu na wyjazd do Grecji
- Mobilność do Grecji – prezentacja tradycyjnych tańców i muzyki
- Przeprowadzenie lekcji interdyscyplinarnych w szkołach partnerskich (muzyka i teatr)
- Konkurs plastyczny na rękodzieło tradycyjne
- Uczniowie wybierają tradycyjne sporty, gry, przykłady rękodzieła na wyjazd do Rumunii przy wsparciu nauczycieli
- Mobilność do Rumunii - Tradycyjne rzemiosło i sport
- Uczniowie wybierają tradycyjne przepisy kulinarne oraz słynne miejsca historyczne na wyjazd do Turcji.
- Przygotowanie cyfrowego i interaktywnego przewodnika po najsłynniejszych zabytkach w krajach partnerskich (w formie prezentacji PowerPoint)
- Przeprowadzenie lekcji interdyscyplinarnych w szkołach partnerskich (wychowanie fizyczne, technika, plastyka)
- Mobilność do Turcji - Zabytki i tradycyjna kuchnia
- Wirtualna wystawa prac uczniów dla rodziców i gości (z wykorzystaniem Artsteps).
- Przygotowanie końcowej ankiety dotyczącej świadomości kulturowej uczniów, rodziców i nauczycieli
- Przeprowadzenie ankiety w szkole i opracowanie wyników